Kulunut viikko on ollut erittäin mielenkiintoinen, sillä sekä viime viikolla, että tänään olemme päässeet seuraamaan vierestä eläinlääkärin työskentelyä. Viime viikolla keskiviikkona lääkäri suoritti terveystarkastukset adoptioon menossa oleville hevosille. Molemmat läpäisivät tarkastukset ja saivat terveen paperit. Näiden hevosten osalta matka uuteen, hyvään ja rakastavaan kotiin koittaa aivan lähipäivinä. Pääsin avustamaan toimenpiteitä pitämällä kiinni tutkittavana olleesta hevosesta.
Torstaina puolestaan oli kengittäjän visiitti. Myös hänen työskentelyään oli mielenkiintoista seurata. Monien pelastettujen hevosten kaviot ovat todella pahassa kunnossa, joten vuoleminen tulee todella tarpeeseen.
Viikonloppuna isäntäväki järjesti meille vapaaehtoisille pienen virkistysretken. Vietimme helteisen lauantain lounastauon piknikillä joen rannalla. Tulipa siinä samalla heitettyä talviturkkikin.
Viimeaikoina tilaa ovat koetelleet ukkospuuskat. Tänään kuitenkin saatiin takaisin wifi-yhteys ja auringonpaiste, ainakin hetkellisesti. Maanantaina tilan hevosmäärä kasvoi yhdellä, kun vakavasti jalkansa loukannut, noin 7 kuukauden ikäinen tamma pelastettiin aikaisemmalta omistajaltaan.
Myös tänään saapui uusi asukki, alle kaksi vuotias ori. Se pelastettiin samasta paikasta kuin toissapäiväinen tamma. Vastasaapuneen ja kahden entuudestaan tilalla majailevan orin epäonneksi tänään myös eläinlääkäri saapui tilalle, asianaan kastroida kolme oria. En ole koskaan kyseistä toimenpidettä nähnyt ja nyt seurasin sitä paikanpäällä melko läheltä. Hieman jännitti, että pystyisinkö katsomaan koko toimituksen voimatta pahoin. Kyllä pystyin. Kuvan otin vähän kauempaa, jotta heikoimpia lukijoita ei hirvittäisi. Samalla visiitillä eläinlääkäri hoiti uuden tamman jalan, myös sen toimenpiteen seurasin vierestä.
Tuntuu hassulta, että harjoitteluni on tämän viikon jälkeen jo puolivälissä. Aika vilistää kiitolaukkaa, kun jokainen päivä on aamusta iltaan vuorotta täynnä tekemistä. Tallitöistä ei oteta viikonloppuvapaita. Pikainen vilkaisu säätiedotukseen kertoo, että huomisesta eteenpäin taivas jyrisee taas pari-kolme päivää. Paluu internetin ihmeelliseen maailmaan siis jälleen viikonloppuna.
![]() |
| Piknikillä joen rannalla. |
![]() |
| Orista tehdään ruuna. |
![]() |
| Tamman jalan hoitoa. |



Kuvien perusteella ja muutenkin, uskon että eläinlääkärin työ fyysisestikin on aika rankkaa, toimenpiteiden tekoa vaikeissa asennoisssa ym. Mukava, että olette saaneet kokea pienen virkistyshetken työn lomassa. Tosiaan, aika menee yllättävän nopeasti ainakin silloin kun on kädet täynnä työtä. Mielenkiinnolla luen näitä!
VastaaPoista